Λύκειο χωρίς βιολογία γίνεται;

Εκτύπωση
biology

Στην κρίσιμη περίοδο που περνά η χώρα μας και στο πλαίσιο διακηρύξεων περί διαφάνειας και διαβούλευσης με τον πολίτη δεν ήταν δυνατό παρά να αποτελούν έκπληξή για μας –τόσο για την διαδικασία όσο και την ουσία- τα δημοσιεύματα για τις προτεινόμενες αλλαγές στη διάρθρωση των σπουδών του Λυκείου.

Αβίαστα εξάγεται το συμπέρασμα ότι ένας μαθητής μπορεί να ολοκληρώσει τις σπουδές του στη λυκειακή βαθμίδα, χωρίς να έχει διδαχθεί ΟΥΤΕ ΛΕΞΗ από τα αντικείμενα των επιστημών ζωής - ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ! Σύμφωνα με το νέο σχέδιο ένας μαθητής θα μπορεί να ολοκληρώνει τις σπουδές του στη λυκειακή βαθμίδα χωρίς, στην β' και γ' Λυκείου, να διδαχθεί κάποιες από τις Φυσικές Επιστήμες (Βιολογία, Φυσική, Χημεία).

Αυτά προτείνονται να συμβούν στο ελληνικό σχολείο ενάντια στο παγκόσμιο αίτημα για την ενίσχυση του επιστημονικού εγγραματισμού και την ανάγκη της εκπαίδευσης των νέων (4-18 ετών) στις επιστήμες της ζωής. Ο πολίτης που στερείται παιδείας για την φυσιολογία, την αναπαραγωγή, την ανακύκλωση στοιχείων και το περιβάλλον [1] δεν θα κατανοεί τα φαινόμενα της ζωής και της στενής τους σχέσης με το περιβάλλον. Δεν θα κατανοεί και δεν θα υποστηρίξει τις ριζικές αλλαγές που επιβάλλονται να γίνουν στην καθημερινή του ζωή, στην κοινωνία και την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Δηλαδή δεν θα υποστηρίξει μια άλλη ποιότητα ανάπτυξης της κοινωνίας την οποία υποστηρίζει –κατά τα λεγόμενά της – και η παρούσα κυβέρνηση.

Το ελληνικό σχολείο κατέχει ήδη παγκόσμια πρωτοπορία στην έλλειψη βασικών γνώσεων του μαθητή για την ζωή του, ως αποτέλεσμα πρακτικών εστεμμένων από συντεχνιακές επιταγές που περιορίζουν την διδασκαλία των βιοεπιστημών είτε με την αντιπαιδαγωγική ρύθμιση περί μονόωρου μαθήματος είτε με την παντελή έλλειψη από το σχολικό πρόγραμμα!

Με το νέο σχέδιο γίνονται νέα βήματα εκπαιδευτικής οπισθοδρόμησης όταν σε χώρες όπως οι ΗΠΑ [2] σχεδιάζουν την πληρέστερη αξιοποίηση της βιολογίας για τον πολίτη και την κοινωνία στον 21ο αιώνα στον «αιώνα της Βιολογίας». Αυτά σχεδιάζονται όταν σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία οι εφαρμογές της Βιολογίας, -αλλά και της Φυσικής, των Μαθηματικών και της Χημείας- αποτελούν τη βάση της.

Πριν καταλήξει κάποιος στο συμπέρασμα πως η αντίδραση μας αφορά στενά μικροσυντεχνιακά συμφέροντα ας αναλογιστεί τις συνέπειες για την διάρθρωση της αυριανής κοινωνίας, οι «πολίτες» της οποίας είτε θα συνεχίσουν να έχουν λειψή γνώση είτε δεν θα έχουν τη στοιχειώδη ικανότητα να κρίνουν και να αποφασίζουν για τη ζωή τους, ελλείψει των ελάχιστων προαπαιτουμένων γνώσεων.

Έχουμε πίστη στα αντανακλαστικά των ενεργών πολιτών αυτής της χώρας και στα ΜΜΕ και στις δυνατότητες δράσης των ευάριθμων εχεφρόνων που μπορούν, μέσω των θεσμικών οργάνων της χώρας μας να προασπίσουν τον εκσυγχρονισμό της παιδείας μας.

3/10/2010

Το Δ.Σ. της ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΒΙΟΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ

[1] Bio Vision 2020: Διάγγελμα της Ευρωπαικής Ένωσης Βιολόγων προς την ΕΕ (www.pev.gr)
[2] A New Biology for the 21st Century: Αρθρο της Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ